Jak uporządkować swój komputer w 5 prostych krokach

14 listopada 2020

Wstyd się przyznać, ale nie pamiętam kiedy ostatnio robiłam generalne porządki na moim komputerze. Zdarzało mi się co prawda usunąć to i tamto, głównie w momencie, gdy okazywało się, że aktualizacja sprzętu wymaga więcej miejsca niż posiadam na dysku. Ale było to usuwanie nie do końca przemyślane i na szybko.

Nigdy nie należałam do osób, które na swoim pulpicie mają niekończącą się liczbę ikonek. Strasznie mnie to rozprasza i denerwuje. Gdy mam ich kilka – już zaczynają mnie drażnić. Nie wyobrażam sobie jak można ich mieć tyle, że zaczyna brakować dla nich miejsca, ale wiem, że są i takie przypadki.

Tak wyglądała sytuacja na moim komputerze przed porządkami.

Do brzegu! Jak uporządkować komputer? Nic prostszego!

  1. Zacznij od sprawdzenia, ile miejsca na dysku zajmuje zawartość Twojego komputera. Dzięki temu będziesz mieć porównanie, gdy już skończysz wielkie porządki.
  2. Rozważ zrobienie kopii zapasowej. Jeśli wiesz, że masz na swoim komputerze super istotne lub arcy istotne pliki, nie ryzykuj przypadkowego ich usunięcia. Podobno nic w przyrodzie nie ginie, ale stres i pieniądze, jakie stracisz na odzyskanie dokumentów lub zdjęć, lepiej zachować na inne kryzysowe sytuacje w życiu. Ja korzystam z chmury, w której trzymam m.in. zdjęcia.
  3. Przygotuj długopis i kartkę. Nie żartuję. Przejrzyj zawartość plików na komputerze, a następnie na kartce zaplanuj, jakie foldery powinny się u Ciebie znaleźć. Trudno tu doradzić, bo każdy ma tak indywidualne potrzeby, że niemożliwe jest przygotowanie standardowej listy folderów. U mnie są to m.in. zdjęcia, praca, porządnicka, radosna twórczość, finanse.
  4. Czystka! Zacznij od przejrzenia zainstalowanych programów. Jeśli są takie, których nie używasz – usuń je. Oczywiście wcześniej sprawdź, czy na pewno ich nie potrzebujesz. Jeśli nie wiesz, sprawdź w internecie, zapytaj znajomych, którzy „siedzą w komputerach”. Ja mam w domu programistę, więc z tym problemu nie mam 😉 Po programach przejrzyj wszystkie pliki. WSZYSTKIE. Ostrzegam. To potrwa! Te, które zostawiasz, umieszczasz w odpowiednich folderach. Reszty się pozbywasz lub umieszczasz je na zewnętrznych dyskach.
  5. Zapanuj nad swoim porządkiem. Regularnie czyść kosz, nie dopuszczaj do tego, by pulpit był usłany ikonami plików, pamiętaj o tym, by co jakiś czas robić kopię zapasową. Dobrą opcją jest zrobienie jednego folderu na pulpicie, w którym będą lądować nowe pliki, które raz na jakiś czas przejrzysz i umieścić w docelowych folderach.
Efekt porządków.

Ja dzięki czyszczeniu komputera przeprowadzonemu przy okazji pisania tego tekstu zyskałam 15 GB dodatkowej przestrzeni. Ogrom!