Wstyd się przyznać, ale nie pamiętam kiedy ostatnio robiłam generalne porządki na moim komputerze. Zdarzało mi się co prawda usunąć to i tamto, głównie w momencie, gdy okazywało się, że aktualizacja sprzętu wymaga więcej miejsca niż posiadam na dysku. Ale było to usuwanie nie do końca przemyślane i na szybko.
Nigdy nie należałam do osób, które na swoim pulpicie mają niekończącą się liczbę ikonek. Strasznie mnie to rozprasza i denerwuje. Gdy mam ich kilka – już zaczynają mnie drażnić. Nie wyobrażam sobie jak można ich mieć tyle, że zaczyna brakować dla nich miejsca, ale wiem, że są i takie przypadki.

Do brzegu! Jak uporządkować komputer? Nic prostszego!
- Zacznij od sprawdzenia, ile miejsca na dysku zajmuje zawartość Twojego komputera. Dzięki temu będziesz mieć porównanie, gdy już skończysz wielkie porządki.
- Rozważ zrobienie kopii zapasowej. Jeśli wiesz, że masz na swoim komputerze super istotne lub arcy istotne pliki, nie ryzykuj przypadkowego ich usunięcia. Podobno nic w przyrodzie nie ginie, ale stres i pieniądze, jakie stracisz na odzyskanie dokumentów lub zdjęć, lepiej zachować na inne kryzysowe sytuacje w życiu. Ja korzystam z chmury, w której trzymam m.in. zdjęcia.
- Przygotuj długopis i kartkę. Nie żartuję. Przejrzyj zawartość plików na komputerze, a następnie na kartce zaplanuj, jakie foldery powinny się u Ciebie znaleźć. Trudno tu doradzić, bo każdy ma tak indywidualne potrzeby, że niemożliwe jest przygotowanie standardowej listy folderów. U mnie są to m.in. zdjęcia, praca, porządnicka, radosna twórczość, finanse.
- Czystka! Zacznij od przejrzenia zainstalowanych programów. Jeśli są takie, których nie używasz – usuń je. Oczywiście wcześniej sprawdź, czy na pewno ich nie potrzebujesz. Jeśli nie wiesz, sprawdź w internecie, zapytaj znajomych, którzy „siedzą w komputerach”. Ja mam w domu programistę, więc z tym problemu nie mam 😉 Po programach przejrzyj wszystkie pliki. WSZYSTKIE. Ostrzegam. To potrwa! Te, które zostawiasz, umieszczasz w odpowiednich folderach. Reszty się pozbywasz lub umieszczasz je na zewnętrznych dyskach.
- Zapanuj nad swoim porządkiem. Regularnie czyść kosz, nie dopuszczaj do tego, by pulpit był usłany ikonami plików, pamiętaj o tym, by co jakiś czas robić kopię zapasową. Dobrą opcją jest zrobienie jednego folderu na pulpicie, w którym będą lądować nowe pliki, które raz na jakiś czas przejrzysz i umieścić w docelowych folderach.

Ja dzięki czyszczeniu komputera przeprowadzonemu przy okazji pisania tego tekstu zyskałam 15 GB dodatkowej przestrzeni. Ogrom!